الثلاثاء، 30 ديسمبر 2008

مظاهرة




كنت بتكلم مع واحد صاحبى عن العبث اللى عايشينه وان خلاص ما فيش حاجة ليها لازمة وعلى النسق اللى قال به سعد زغلول مفيش فايدة.....المهم عرفت ان فى مظاهرة بعد صلاة الظهر ومع ان صاحبى اخوان وانا ما بحبش الاخوان ومع انهم منظمين المظاهرة ولأن المظاهرة كانت عن حاجة لمستنى قوى وهو مشهد شفته فى الجزيرة ما أقصدش المشهد اللى هز أى حد لما شافه .....مشهد الجنود والناس والجثث ..إنما كان مشهد واحد فى سن أحمد ابن اختى شايل شنطة بلاستيك وبصيت لوشه والمبانى بتنهدم شفت الفزع على وشه ......وافتكرت ابن اختى وهو رايح المدرسة فى توك وراجع فى توك ( توك توك يعنى ) وتخيلت ابن اختى ( يارب سترك ) مكانه من هنا وبعد ترددى إزاء المشى فى المظاهرة .....اتخذت قرار مسبق انى ح امشى فى مظاهرة النهاردة الكلام دا على يوم الاحد اللى بعد الضرب اللى فى غزة ....ومن هنا مشيت فى المظاهرة وبعدين الشعارات اشتغلت ......أول شعار كان اخوانى واضح جدا بعدها شعارات تانية عن طلاب الجامعة ....المهم كان الشعار اللى ما يدخلش دماغى ما كنت بردده والشعار اللى أحسه جواى أصرخ بأعلى صوت وأردده ....لما كانوا بيقولوا حكامنا المسئولين كنت برددها حكامنا المشلولين .....يا شباب جامعتنا يا شهم ....دول عايزينك تبقى فى وهم .......وبعدين كان الضرب بالأقدام فى الأرض وبعدين الصراخ الله أكبر .....الله أكبر .....الله أكبر .....قادم قادم قادم كان مقصود بيها الاسلام لكنى كنت حاسس إن الأمل هو اللى قادم فى صرخة الله أكبر ....كنت حاسس ان فى حاجة جوايا بتكبر ...ومع أن مفيش حاجة اتغيرت أو ح تتغير كنت حاسس إن فى حاجة فيا اتغيرت ....ومن هنا لما أكون مضايق من حاجة مضايق ناستانية بغض النظر عن انتماءهم الفكرى أو السياسى لما ألاقيهم فى مظاهرة من حاجة مضايقنى ( طبعا مش عن اتحاد الطلبة ) أكيد ح امشى وأصرخ بأعلى صوت يا حكامنا المشلولين .....ميت سنة قاعدين ساكتين .اللى بيضرب فى لبنان ....بكرة يضرب فى السودان واللى بيضرب فى فلسطين ..بكرة يضرب مصريين نسيت أقولكم وأنا فى وسط المظاهرة واحد صغنن قال المفروض البنات ما يرددوش الهتاف ......كنت ح أنسى اللحظة اللى أنا فيها وادخل معاه فى مناقشة .....وناس تانية كانت بتتفرج على المظاهرة من على سطوح العمارات وفضلوا ينادوا يا عبدوووووو عبدوووووووووووو
عبدو دا كان واحد ماشى فى المظاهرة
أنت ما بتردش ليه يا عبدووووووو

ليست هناك تعليقات: